Dag van de linkshandigen

13 08 2008

Al een geluk dat mijn radio vandaag aanstaat of ik had niet eens geweten dat het feest is vandaag. Het is namelijk dag van de linkshandigen. Een feestdag die blijkbaar jaarlijks op 13 augustus valt en in 1992 ingevoerd werd. Je raadt het al, ik ben een van de vele feestneuzen vandaag. Hoera daarvoor!

De bedoeling van de dag van de linkshandigen is de mensen bewust maken van de moeilijkheden die een linkshandige ervaart in een wereld van overwegend rechtshandigen. Jaja, het leven is verdomd lastig als linkshandige. Neen, serieus, ik ondervind eigenlijk zo goed als geen hinder van mijn linkshandigheid. Ik herinner mij wel dat ik vroeger moeilijk kon knippen met een gewone schaar maar daar heb ik nu eigenlijk geen probleem meer mee. Het enige moment waarop ik met mijn linkshandigheid geconfronteerd word is wanneer ik hier thuis de sauslepel gebruik. Dat ding is echt niet gemaakt voor linkshandigen. Voor de rest heb ik mij als linkshandige goed weten aan te passen aan deze overwegend rechtshandige wereld. Zo gebruik ik een computermuis, een blikopener, … gewoon met mijn rechterhand. Ik ben wel blij dat ik tot de generatie linkshandigen behoor die zijn linkshandigheid niet heeft moeten afleren. Mijn vader is zo iemand die ze het linkshandig zijn nog hebben afgeleerd, den duts. ;)

Zijn er nog linkshandigen onder de bloggers? Welke ongemakken ondervinden jullie van het linkshandig zijn?  Zijn linkshandigen echt creatiever en intelligenter dan rechtshandigen of vind je dat je reinste onzin? Kan je zowel met je linker- als met je rechterhand schrijven? …? Spuw het er maar allemaal uit want ik ben benieuwd. Ondertussen ga ik deze feestdag vieren door een Cornetto in mijn linkerhand te stoppen. Juij!

Leuke links:

Anything Left-Handed (Online Store)
Famous Left-Handers
Left-Handers’ Day

Acties

Information

28 responses

13 08 2008
Karen

Ik ben ook linkshandig en vernam vandaag ook dat we gevierd moeten worden ;-).
Zelf ervaar ik er ook niet zoveel ongemakken meer van. Ik neem mijn mes links vast, maar enkel wanneer ik mijn vork niet moet gebruiken. Verder, niet direct iets om op te komen…

13 08 2008
Daniel

Links en rechts schrijven blijkt piece of cake te zijn. Mijn dochtertje van 7 heeft het op een paar weken geleerd en er was geen enkel verschil te zien.
Overigens ben ik zelf linkshandig noch rechtshandig. Ik ben verschrikkelijk onhandig.

13 08 2008
muggenbeet

ik ben een echte linkshandige, doe alles links behalve schrijven omdat de broeder van liefde in het eerste leerjaar met de lat sloeg !!!

13 08 2008
elsje

ik ben extreem rechtshandig. kan helemaal niets met links. twee van mijn zussen en moeder zijn linkshandig, en mijn ‘stief’dochter ook. die kunnen allebei van alles met hun rechterhand, naast alles wat ze met hun linkerhand net zo goed kunnen als ik met mijn rechter. ergo: de linkshandige medemens is vet in het voordeel :-)

13 08 2008
Freaq

een broeder van ‘liefde’ dan nog… In elk geval, bibi hier steekt ook zijn linkerhand op. Beetje zoals Karen: valt wel mee, maar snij wel met mes aan linkerkant als ik geen vork hoef vast te houden. Met een schaar snijden, whatever, allemaal rechts. Met de koppeling in de auto had ik in het begin wel wat moeite toen ik leerde rijden, maar nu speel ik door ook al mee, eigenlijk.

Het ergste is dat ik het niet eens wist dat ik vandaag gevierd moest worden.

13 08 2008
Tim

Ola, broeders van liefde lees ik hier, nu ben ik zelf linkshandig en sinds een paar jaar ben ik ook een leerkracht bij die broeders. De kinderen mogen nu linkshandig zijn, dat geeft geen problemen meer.

Ik ondervind ook totaal geen nadeel aan linkshandig zijn, enkel wanneer ik een linkshandige schaar gebruik! Ik heb namelijk geleerd een paar dingen rechtshandig aangeleerd: knippen, computermuis, enz. Toen was dat nodig want er bestonden nog geen materialen speciaal aangepast aan de linkshandigen!

Leuk dat we vandaag gevierd worden! We zijn dan toch ook een klein beetje speciaal he! :-)

Linkshandig & proud! :D

13 08 2008
chateaubrys

Leve de linkshandigen!

Hier ook één, die links schrijft en drumt, maar rechts eet.

13 08 2008
pierre du coin

Mij hebben ze in het eerste leerjaar ook nog afgeleerd om links te schrijven. Niet met latten of klappen, maar het was toch blijkbaar iets verkeerd dat moest afgeleerd worden.

14 08 2008
singajo

Jaaa, hier nog 1 linkshandige. en daar toch wel hinder door ondervonden in mijn jeugdige jaren. Fietsremmen zijn helemaal niet angepast aan onze handicap. Ik greep vroeger automatisch naar de voorrem wat mij twee keer een kaakbeenbreuk heeft opgeleverd. deed zeer. en schrijven met een porteplume zorgde altijd voor uitgelopen inkt. Maar waar ik het meeste last mee heb, nog steeds, dat is dat ik links en rechts niet uit elkaar kan houden. Schijnt typisch te zijn voor linkshandigen en is nogal genant als mensen je de weg vragen. Of als je met de auto rijdt en de co piloot zegt; “rechtsafdraaien”… Maar goed, verheugd te lezen dat we zelfs een feestdag hebben en net op die heugelijke dag heb ik een dure cameralens uit mijn twee linkerpoten laten glippen. Kan geen toeval zijn.

14 08 2008
Ruben

Tedoeme toch. Alwéér een extra dag waarop mijn madam gevierd moet worden ;-)

Maar die links zijn wel handig, tips voor “lefty cadeautjes” en zo.

14 08 2008
kristof

Ik ben dubbelhandig. Ooit wist ik de wetenschappelijke naam daarvoor…
Ik schrijf links, maar op mijn klasbord dan weer rechts, bijvoorbeeld.

14 08 2008
zeezicht

Ik wist niet dat er een feestdag voor bestond.
Ooit brak ik mijn rechterpols en omdat mijn hele arm ontstak, kon ik alleen maar mijn linkerhand gebruiken. Wat een miserie!
Ik heb veel geleerd met één linkerhand, zelfs strijken, gewoon alles andersom.
maar verpakkingen openen of iets snijden, er zijn dikwijls traantjes gevloeid (ook van colère)

14 08 2008
Smeerpijp Sjakie

Tijdens het sjorren aan mijn sjarel ondervind ik weinig of geen hinder van mijn linkshandigheid. Het wordt pas lastig als ik tegelijkertijd ook nog een blik pruimen op sap moet openen met een rechtshandige blikopener…

14 08 2008
veerle

Ben ik blij dat ik enkele minuten voor middernacht nog verneem dat het vandaag mijn feestdag was. Ja, ik ben dus ook linkshandig.
Dat van dat knippen herken ik. In de lagere school moesten wij eens allemaal cirkels uitknippen voor een collage. Ik hield uiteindelijk één vierkant over. Scharen voor linkshandigen had je in die tijd nog niet. Nu is knippen met een gewone schaar helemaal geen probleem meer. Maar de computermuis ligt bij mij wel links van de computer. En mijn huisgenoten hanteren die ondertussen ook al met hun linkerhand.

15 08 2008
Zofie

Ik behoor ook in die groep..
Veel last heb ik er niet van, enkel met een vulpen schrijven lukt niet altijd..
Als mijn hand erover gaat, dan heb ik soms vlekken.

15 08 2008
Cijferkes

ik ben rechtshandig maar een computermuis durf ik al eens met mijn linkerhand bedienen ;-)

(jep, ik ben terug in Blogland! PC is gemaakt + andere reden zie blog…)

16 08 2008
Stef Flater

Zo aan de reacties te lezen zijn er toch meer linkshandigen dan je zou vermoeden. Rechthandig en nogal eens onhandig. Het valt me trouwens op hoe goed de meeste linkshandigen hun rechterhand kunnen gebruiken terwijl omgekeerd dat maar heel zelden voorkomt. Misschien zijn linkshandigen gewoon handiger? ;-)

16 08 2008
micheleeuw

Ik ben 2-handig in de meeste dingen. Links om te knippen, rechts om te ‘muizen’ …
Mijn verjaardag én een halve feestdag. Hoera !

16 08 2008
R.becca

Ik ben een simpele rechtshandighaard (enfin ge weet wel ;) ) maar ik heb een redelijk fijne motoriek in mijn links hand. Komt door al die jaren mijn nagels te lakken en soms wel gewoon mijn links hand eens te gebruiken.

Maar ik kan me inbeelden dat sommige dingen zoals inderdaad de schaar of een computermuis verdomd vervelend kunnen zijn!

16 08 2008
Maxie

ME ME !! een pure linkshandige!!! En kvind da echt niet tof want in ons school (waar we stillekesaan veel met de handen zullen moeten werken opereren enzo precisiewerk!!) leren ze alles rechtshandig!!! Kheb het er echt altijd enorm moeilijk mee. Want dan zit ik daar te prutsen als een zot en dat tegen mijn natuur rechtshandig te proberen. Ook knippen met een schaar kan ik echt nie! Precies een motorisch gestoorde. HAHa

Ik kom net terug van de rommelmarkt ;) Ik hoop dat je nog paar leuke dingetjes gevonden hebt. Ik vond het vooral veel rommel! Zekers na 11 u al. Je woont dus ook in Deinze??

Bedankt voor het reactietje op mijn blog! Zo weet ik wie af en toe eens komt lezen he.
Ik heb je link alvast in mijn lijstje gezet ;)

Tot de volgende

La fille

17 08 2008
oker

Beetje laat maar: i’m a lefty!
Ik eet met rechts en gebruik ook de muis met rechts, omdat die daar nu eenmaal standaard ligt. Volgens mij kunnen linkshandigen beter dingen met rechts doen dan andersom. Ik schrijf links en dat is soms lastig met vlekken. Maar over het algemeen voel ik me heel fijn en een beetje blij om niet standaard te zijn als lefty.

18 08 2008
ysabje

ik ook links. Heb voornamelijk een schaarprobleem. Ik kan totaal ni knippen.

18 08 2008
Linn

Amai zeg, al die linkshandige bloggers. En ik dacht nog dat ik een beetje speciaal was. Niet dus. ;)

19 08 2008
Marie

Hier ook een linkse. Mij valt enkel op dat veel mensen die graag en goed schrijven, ook links zijn. Maar dat kan projectie zijn. :-)

2 09 2008
moosability

De dju de linkshandigendag gemist. En ik heb er nogthans 2.

2 09 2008
moosability

@marie alee gij, schrijft gij dan OOK zo goed?

12 09 2008
heivlinder

Hè, feestje gemist!
Ik ben ook linkshandig, maar kan vrij veel met rechts. Tennissen bijvoorbeeld, en muizen totdat ik RSI kreeg. Nu doe ik het een beetje met allebei. Van mijn linkerhand zijn mijn vingers soepeler (pen bedienen), terwijl bij mijn rechterhand mijn pols meer kan. Op een krijtbord kan ik dan ook beter rechts schrijven. Timmeren kan ik met allebei (even slecht), gooien en voetballen ook. Knippen moet echt met links, net als eten.
Ik ben trouwens een ster in spiegelbeeld schrijven. Hebben jullie andere linkshandigen dat ook?

Groetjes,
Heivlinder

13 09 2008
Linn

@ Heivlinder: Vreemde linkshandige ben jij. ;-)

Wat dat in spiegelbeeld schrijven betreft: ik kan het zelf helaas niet maar ik heb wel al veel andere linkshandigen horen vertellen dat zij het ook kunnen.

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

