Jóhan Jóhannsson – Fordlândia

24 11 2008

FordlândiaIk hou van muziek maar ik heb er helaas niet zo veel verstand van. Vaak ontdek ik interessante artiesten en mooie albums pas eeuwen nadat de passionele muziekliefhebber dat deed. Jóhann Jóhannsson bijvoorbeeld, zegt jullie dat iets? Tot voor een maand of vier had ik nog nooit van deze man gehoord. Deze IJslander is nochtans niet zomaar de eerste de beste. Hij is de drijvende kracht achter de groep Apparat Organ Quartet, hij is de oprichter van het platenlabel Kitchen Motors en hij schrijft regelmatig muziek voor films, documentaires en nog heel wat andere projecten. Naast dat alles heeft deze muzikale duizendpoot ook nog eens een solocarrière. Het is over zijn solowerk dat ik enkele maanden geleden iets op de radio hoorde. Ik weet niet meer precies wat ik te horen kreeg, maar feit is dat mijn interesse voor de muziek van deze man was gewekt. In zijn werk combineert Jóhannsson hedendaagse klassieke muziek met elektronica. Enkele gelukkigen zagen hem begin oktober aan het werk in de Sint-Barbarakerk in Gent. Ondergetekende was daar helaas niet bij en de muziek van de IJslander bleef mij aldus nog een tijdje onbekend. Op drie november verscheen echter Jóhannsson’s nieuwe album Fordlândia. Nadat ik vorige week met succes de presentatiestress overwon, trakteerde ik mijzelf op een uitstapje naar de muziekwinkel. Een van de eerste albums die ik daar zag liggen was Fordlândia. Zonder echt te weten wat ik van de plaat moest verwachten, besloot ik het een kans te geven en het aan mijn kleine collectie cd’s toe te voegen. Nu, enkele dagen later, kan ik besluiten dat ik de juiste beslissing heb genomen. Mijn luisterbeurt van gisteren tijdens een winterse autorit naar en van de meme in het rusthuis, wist mij volledig te overtuigen van de schoonheid van het album. Betoverend mooi, melancholisch, dromerig, winters en hypnotiserend zijn de woorden die in mij opkomen wanneer ik deze muziek probeer te omschrijven.

http://www.johannjohannsson.com/

Acties

Information

21 responses

24 11 2008
Jurgen

Hoi Linn,

Proficiat met het overwinnen van de presentatiestress.
Leuk dat binnenstebuiten terug open is enne van de eerste keer een feestelijke heropening :o)
Fordlandia staat ook op mijn lijstje om bij mijn CD collectie te voegen.
Ik hoop nog altijd op de sint ;-)
Het optreden in Gent heb ik jammer genoeg ook gemist.
Maar vrijdag 13 februari speelt hij in Leuven, dus zou ik wel eens een trein durven nemen naar Leuven…… mocht je zin hebben……..
groetjes,

24 11 2008
Mathias

Bedankt voor de tip! Nieuwe muziek ontdekken is zoveel plezanter op aanraden :-).

24 11 2008
Het Radiofonisch Instituut

Vrienden van me spreken ook lovend hierover en zeggen dat ik die plaat schitterend zou vinden. Ik begin hen te geloven.

24 11 2008
fotomart

Ik heb eens enkele stukjes beluisterd. Heel bijzondere muziek! Je hebt een goed keuze gemaakt.

24 11 2008
Dirk

Aan de twijfelaars: niet doen. Luister gewoon naar Linn, en dus naar Johann. Knappe cd!

24 11 2008
Eigenwys

Ik heb het ook even opgezocht en het klinkt zeker niet slecht. Dank u voor de tip!

24 11 2008
georgina

Ik ben benieuwd. Nu kan ik even niet luisteren, maar deze avond….

24 11 2008
Daniel

Bijna een jaar geleden heb ik op MELANCHOLIA de cd ‘Englabörn’ van JJ al op alle mogelijke manieren bejubeld. Geen kat die er op reageerde. Snap je nu, na je kennismaking met zijn muziek, dat dit de perfecte soundtrack is voor de webmaster van MELANCHOLIA, met name in de donkere herfstdagen?

http://melancholia.typepad.com/melancholia/2007/12/englabrn.html

24 11 2008
micheleeuw

Je hebt het overleefd ! Zie je wel, hé.
Ik kende hem nog niet, nu wel. Bedankt !

24 11 2008
georgina

@Daniel: blijkbaar was het publiek er toen nog niet rijp voor? Ofwel is iedereen zodanig blij dat Linn terug is dat men absoluut wil reageren. ;)
En nu ga ik op mijn gemak luisteren. Ben ondertussen wel erg benieuwd.

24 11 2008
georgina

Sorry dat ik hier 3 keer kom reageren… Ik plaats even de link naar Last.fm. Daar zie je ook dat hij nog drie keer in het voorjaar komt: Leuven, Hasselt en Aalst.
(Ik vind het dus mooi en zie het zo voor me dat je er in de auto naar luisterde.)

24 11 2008
Linn

@ Jurgen: Als jij niet bijt dan zou ik misschien wel willen meegaan naar Leuven. ;-)

@ Mathias: Ik hoop dat je niet teleurgesteld zal zijn.

@ Het Radiofonisch Instituut: Misschien een ideetje voor Sinterklaas of de Kerstman? Of kent die jou niet? ;-)

@ Dirk: Wow, de enige echte man achter Houbi die mij gelijk heeft. Ik voel mij vereerd. :D

@ Eigenwys: Graag gedaan.

@ Daniël: Jij bent de menigte blijkbaar altijd voor. Respect. Onlangs was je nog verrast over het verschijnen van Boards of Canada in mijn playlist, hé!? Wel, wie denk je die mij nieuwsgierig maakte naar hun werk? Het verbaast mij trouwens niet dat jij Jóhannsson al kende. Ik moest bij de eerste luisterbeurt van het album al aan nou denken.

@ Fotomart: Ik koop niet vaak cd’s maar wanneer ik het toch doe moet het de moeite zijn hé.

@ Micheleeuw: Je zou je avatar moeten veranderen nu je een nieuw kapsel hebt. :-)

@ Georgina: Het is je vergeven dat je hier drie keer reageert. Dat compenseert voor het feit dat ik achtersta met het lezen van jouw blog. Er staan hier nog acht posts te blinken in mijn feedreader. Al een geluk dat jij en Jurgen mij weten te vertellen dat Jóhannsson nog naar België terugkomt of ik zou het weer missen. Tot in Leuven (of Aalst of Hasselt)? ;-)

25 11 2008
Daniel

@ Georgina:

Dikke merci om zijn concertagenda te linken. Ik ga ‘m bekijken in Aalst.

@ Linn:

En dan vergeet je Burial nog ;-) Dank voor het complimentje :-)

25 11 2008
Jurgen

@ Linn : Toen ik klein was heeft mijn papa eens gezegd dat hij al mijn tanden zou uittrekken als ik ooit iemand durfde te bijten. En ik ben nog altijd een beetje bang om mijn tanden te kwijt te raken ;-)
Als je mee wilt stuur je me maar een mailtje ofzo, maar je hebt nog wel efkes tijd om te beslissen….

@ Daniel : Ik ga dringend je weblog eens moeten bezoeken geloof ik, ik kan daar misschien nog muzikale ontdekkingen doen als ik dat zo lees.

25 11 2008
Music » Blog Archive » Hoe breng ik mijn muziek ertoe op myspace om te spelen?

[...] Jóhan Jóhannsson – Fordlândia « Binnenstebuiten [...]

26 11 2008
Poets de plaat-- Het Radiofonisch Instituut

[...] de coverplaat van Arno, Delavega en Nouvelle Vague. En op basis van de adviezen van P. en J. én na dit te hebben gelezen, heb ik zonder vooraf ook maar één seconde te luisteren [...]

26 11 2008
Maarten

Naar lastfm ermee!

27 11 2008
eponine002

I’ll check it out ;)

3 12 2008
cursief huigje

fijn om via jou kennis te maken met deze muziek!

5 12 2008
clio86

Tlijkt me allesinds de moeite om ns verder te beluisteren. Scandinaviërs zijn vaak erg goede muzikanten! :)

12 12 2008
dorine

Jup, kheb al van hem gehoord :) kzou ook eens de cd moeten gaan halen.

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

