Gentse Feesten 2010

28 07 2010

In tegenstelling tot de voorbije jaren, waarin mijn bezoeken aan de Gentse Feesten zich beperkten tot wat doelloos rondlopen in de Gentse binnenstad, ben ik dit jaar in het virtuele programmaboekje gedoken en bewust op zoek gegaan naar enkele boeiende activiteiten.

Woensdag 21 juli:

- Beklimming Sint-Baafskathedraal (2 euro)
– Bezoek Stadhuis (gratis)

Woensdagnamiddag hebben mijn favoriete naamgenote en ik wat rond gekuierd in het centrum van Gent. We beklommen de Sint-Baafskathedraal en genoten er van het prachtige uitzicht over Gent en omstreken. We snuisterden eens rond in het stadhuis en trotseerden ‘s avonds de regen op onze weg terug naar het station.

Donderdag 22 juli:

- Boomtown: Isbells (4 euro)
– Boomtown: John Grant (4 euro)

Reeds vóór de feesten begonnen, had ik besloten dat ik Isbells en John Grant aan het werk wou zien. Helaas vond ik niemand die mij  kon en wou vergezellen.  Ik ben dan maar in mijn eentje van de muziek van Isbells en John Grant gaan genieten. Van die laatste was ik trouwens zeer onder de indruk.

Zaterdag 23 juli:

- Documentaire: Nello & Patrasche (gratis)
– Rondleiding:  Sint-Jorisgilde (gratis)
– Boomtown: Shearwater (4 euro)

Zaterdagnamiddag bekeken we in het augustijnenklooster de documentaire Nello & Patrasche, A Dog of Flanders. Na de voorstelling haastten wij ons naar de Gouverneurswoning van het voormalig Spaans kasteel waar wij werden ondergedompeld in de geschiedenis van de Gentse Sint-Jorisgilde. Voor wij ons naar Boomtown begaven, vulden wij onze hongerige magen met ijsjes, pannekoeken en pizza. Het meer dan fijne concert van Shearwater beleefden wij vanop de eerste rij. Mijn lijstje van muziekmannen waarop ik stiekem een beetje verliefd ben, werd achteraf uitgebreid met de naam Jonathan Meiburg.

Zondag 24 juli:

- Tentoonstelling: Titia, de eerste westerse vrouw in Japan (gratis)
– Rondleiding: Augustijnenklooster Sint-Stefanus (2 euro)
– Wandeling: Van Eyck Vermist (7,5 euro)

Zondagnamiddag begaf ik mij terug naar mijn favoriete plek op de Gentse Feesten: het augustijnenklooster Sint-Stefanus. Op een boogscheut van het feestgedruis vond je daar een oase van rust. De rondleiding in het klooster was bijzonder interessant en kende haar hoogtepunt in de prachtige kloosterbibliotheek. Achteraf at ik nog een heerlijke dame blanche op het gezellige binnenplein. Veel tijd daarvoor had ik echter niet want om 16.30 werden wij verwacht aan het standbeeld van de gebroeders Van Eyck voor de wandeling Van Eyck Vermist. Rudy Pieters wist ons meer dan twee uur (!) lang te boeien met het verhaal achter de zoektocht naar het paneel van de rechtvaardige rechters. Een aanrader!

Had ik meer tijd gehad en moest ik in Gent wonen dan zou ik nog veel meer tijd op de feesten doorgebracht hebben. Ik zou genoten hebben van nog veel meer fijne concerten en boeiende rondleidingen, én ik zou mij misschien ook wel eens in het nachtelijke feestgedruis begeven hebben. Ik heb Gent de voorbije dagen alweer iets beter leren kennen en daar ben ik bijzonder blij om. Op naar volgend jaar!

Acties

Information

9 responses

28 07 2010
Schaap

Niemand gevonden om je te vergezellen naar de Isbells? Jammer. Ze zijn nochtans goed. Heb ze deze maand (gratis) gezien in Mechelen op de Dijlefeesten. Ik wou graag naar de Gentse feesten maar niet in mijn eentje. Had ik geweten dat jij er ook was…

30 07 2010
Linn

Dat zou een leuke gelegenheid geweest zijn om elkaar eens te ontmoeten. De volgende keer dat ik gezelschap zoek voor iets zal ik dat op Facebook zwieren. Dan kan iedereen die daar zin in heeft meegaan. :-)

30 07 2010
Schaap

Dat vind ik een heel goed idee Linn!

28 07 2010
Marc

Goh, ik heb indertijd nog mijn eindwerk tentoongesteld in dat sint-stefanusklooster… maar die bibliotheek toen niet gezien (zelfs op de foto’s ziet het er fantastisch uit). Als je nog van die locaties tegenkomt moet je iets laten weten! (allez, ge moet niet, maar het zou geapprecieerd worden)

30 07 2010
Linn

Ik zal mijn best doen. ;-)

Je kan trouwens altijd een rondleiding aanvragen in het klooster. Ze kost 50 euro en je mag met maximum 25 man komen. Dus: vriendjes en kennissen optrommelen en die bibliotheek gaan onderzoeken zou ik zeggen.

4 08 2010
Marc

Ze is te bezichtigen tijdens de open monumentendag! Yuiy!

4 08 2010
Linn

Aha, dat is goed nieuws. Je zal dus niet eens lang moeten wachten om daar eens een kijkje te gaan nemen. Misschien dat ik op mijn werk vraag om mij niet op te schrijven om die zondag te werken dan kan ik ook nog eens iets bezoeken op Open Monumentendag. :-)

28 07 2010
Petra

die bibliotheek is schitterend hé, onze trouwfoto’s zijn in het kloosters gemaakt en ook een groot gedeelte in de bibliotheek (tja, twee historici/archivarissen samen…).

30 07 2010
Linn

Fijne plaats voor trouwfoto’s! Ik vond de bibliotheek ook geweldig. Eigenlijk vond ik het hele klooster wel iets hebben. Ik was er nog nooit geweest en ben dan ook blij dat ik deze plek ontdekt heb.

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

