China-blues

13 08 2011
  • Wakker worden en beseffen dat je alweer over China gedroomd hebt.
  • De dag na je thuiskomst in de regen naar je werk fietsen en terugdenken aan de fietstocht langs de N49 van Dali.
  • Nog steeds de neiging hebben om je wc-papier in de vuilnisemmer te gooien.
  • De chopsticks die je voor je vriendinnen kocht uit je rugzak halen en merken dat het geen Chinese maar Japanse exemplaren zijn, inclusief geisha-afbeelding.
  • De wekker die veel te vroeg afloopt maar je troosten met de gedachte dat de reisbegeleider en zijn vriendin – die in China zijn gebleven – reeds enkele uren wakker zijn.
  • Alleen wakker worden in een kamer die veel groter is dan de hostelkamer in Hong Kong die je met vier andere dames deelde.
  • De gezellige drukte van vijf dames op één kamer  missen.
  • Dagelijks de vijf woorden Chinees die je kent eens uitspreken opdat je ze niet zou vergeten.
  • Opzoeken wat de naam is van dat lekkere Chinese fruit: mangosteen.
  • In de auto de cd opleggen die je in Lijiang kocht en meekwelen met dat ene nummer.
  • Langs de wandkoeling passeren op het werk en zien dat we nu ook Chinese gember verkopen.
  • Iedere avond een theetje drinken.
  • Het sociale gebeuren van één tafel delen met tien andere mensen missen.
  • In de foto’s van je medereizigers op Facebook snuisteren.
  • Op je iPod enkel naar de muziek luisteren die je ook op vakantie beluisterde.
  • De deodorant die je op reis gebruikte niet meer gebruiken zodat die geur voor eeuwig met China verbonden blijft.
  • Een zak met 20 kilo ajuin opheffen en China ruiken. Vreemde ervaring was dat. Ik ben nadien nog een keer of drie aan die zak gaan snuffelen. :-D
  • Schrik hebben dat de mooie herinneringen met de tijd zullen vervagen.
  • Een mailtje sturen naar je reisgenoten met als onderwerp ‘China-blues’.

Meer dan twee jaar geleden schreef ik op mijn blog dat ik ervan droomde om naar China te gaan. Van 9 juli tot en met 2 augustus heb ik de reis gemaakt die ik toen reeds in gedachten had. Het waren drie fantastische weken en de aanpassing aan het dagelijkse leven viel aanvankelijk vrij zwaar. Ondertussen zijn we het al weer gewoon natuurlijk. Misschien volgen er hier nog wel eens enkele anekdotes of foto’s. Ik zie nog wel. :-)

Acties

Information

10 responses

13 08 2011
Sven

Het klinkt in ieder geval heel erg door wat een overweldigende ervaring het moet geweest zijn…

13 08 2011
Dieter

Dat kan alleen maar een superervaring geweest zijn. Ondertussen plannen smeden voor een volgend avontuur?

15 08 2011
Linn

Ik geniet nog even na van dit avontuur maar ik sluit uiteraard niet uit dat er op (lange) termijn nog eens zo’n verre reis volgt.

13 08 2011
middernachtsdromer

China ruikt dus naar ajuinen? ;-)

15 08 2011
Linn

Blijkbaar. Ik ben er zelf ook een beetje verbaasd over.

13 08 2011
Stijn

Wat een hemelse belevenis. Dali weet ik liggen (zuidwesten), maar waar in China ben je nog allemaal geweest?

15 08 2011
Linn

We hebben de provincies Yunnan (Kunming, Dali, Lijiang), Guangxi (Yangshuo, Longsheng), Guangdong (Guangzhou) en Hong Kong en Macau bezocht. De typische zaken als Peking, de Chinese Muur, het terracottaleger, … hebben we niet bezocht.

20 08 2011
Storm

Gewoon fantastisch als je je dromen kunt verwezenlijken. Geweldig dat je ervan genoten hebt!!!!

25 08 2011
luchellinckx

Je geraakt die ervaring nooit meer kwijt…ik garandeer je dat, ik merk het aan de woorden die je gebruikt. Ging in ’91 de eerste keer naar het land, en mijn verslaving is er alleen maar “erger” op geworden. China is een werelddeel, het laat niemand onberoerd, het breekt je of het vormt je voor de rest van je leven. Wat mij steeds een flashback geeft is die scherpe geur van de uitlaatgassen aldaar. In Europa ruiken die anders…in Roemenië kan je die geur ook soms samplen. Heb er een jaar gewerkt aan de Oostkust, ben er drie jaar geleden naar toe gereden met de moto (heen via Kazakhstan, terug via Iran): prachtervaring…heb er ook meerdere fietsreizen gemaakt (waaronder Xian > Singapore en Tibet > Mongolië)…yep, it’s the motherland ;=)

25 08 2011
zinneninzuidoost

De herinnering zal vast meer worden dan alleen maar de duur van 3 weken of het meerdere jaren dromen.
Vriendelijke groet

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

