Temperatuur Laptop

9 10 2008

Een paar dagen geleden werd mijn laptop out of the blue afgesloten. Ik vermoed dat hij zichzelf afsloot omdat hij te warm gekregen had. Toen ik links bovenaan het toetsenbord voelde, bleek het daar namelijk ongelofelijk heet te zijn.

Na wat googelen ontdekte ik het programmaatje Core Temp. Ik heb er allemaal niet veel verstand van maar dat programma meet dus de warmte van de kern van je computer. Daarnet gaf het deze gegevens aan:

Mijn gevoel zegt dat die core-temperaturen die je daar vanonder kan zien, niet gezond zijn. Op dit moment zit dat rond de 54 °C maar het loopt dus af en toe op tot 70°C en meer. Hoe komt dat? Wat zijn normale temperaturen? Wat zijn de gevolgen van te hoge temperaturen voor mijn computer? Moet ik mij ongerust maken? Wat kan ik doen om het probleem te verhelpen?

Wie kan deze computeranalfabeet helpen? Dank bij voorbaat.

Acties

Informatie

21 reacties

9 10 2008
Unexpected

Is normaal hoor :-) geen paniek.

Je temperaturen gaan stijgen als je CPU’s harder werken… dat kan je zien door ctrl+alt+del te drukken en dan “task manager” of “taakbeheer” te starten – daar kies je voor “performance” of “prestaties” en hoe hoger dat eerste percentage, hoe harder je CPU’s werken (bijvoorbeeld DVD kijken, films encoderen,… is hard labeur).

Hopelijk is dit een beetje duidelijk zo niet, je weet me wel te vinden.

9 10 2008
Mathias

Wat kan helpen, is je computer eens openleggen en met een compresseur het stof uitblazen. Als je dat zelf niet wilt doen, zal je computerman je daar wel mee willen helpen!

9 10 2008
Daniel

Laptops hebben sowieso al een kleine behuizing, dus het is er warmer vanbinnen dan in een desktop. En ook voor een laptop geldt dat hard werken leidt tot een stijging van de temperatuur. Het stof aan de ventilator(s) uitblazen kan wonderen doen.

9 10 2008
Suiadan

Ze zijn misschien lichtjes aan de hoge kant, maar nog niets echt abnormaal voor een laptop. De meeste processoren zijn trouwens gecertificeerd tot 100°C, maar zullen al bij een lagere temperatuur automatisch uitvallen.

Zorg gewoon dat de openingen van je ventilatie altijd vrij zijn, moest het nog gebeuren zou’k hem bij je computerboer eens laten nakijken. Stof is meestal de boosdoener, maar wie weet ligt het probleem ergens anders. :)

9 10 2008
Linn

Merci voor de snelle en geruststellende antwoorden. Na wat ik op allerlei fora en zo gelezen had, kreeg ik de indruk dat die temperaturen meer dan normaal waren.

Deze avond mag mijn laptop in ieder geval rusten rusten want ik vertrek nu naar het filmfestival. Juij! :-)

10 10 2008
R.becca

Boven de 70 is eigenlijk geen normale temperatuur niet meer. Rond de 50 ja iedere laptop wordt wel eens zo warm. Hangt natuurlijk ook van de processors af. Die van Jonas wordt superheet en die van mij wordt ten hoogste beetje warm… Ik heb intel en hij AMD. AMD’s worden iets sneller warmen..

Processors “mogen” wel zo warm worden maar dat zal je interne bedrading geen goed doen. Stofzuig eens over alle openingen en misschien is een extra geluideloze! ventilator speciaal voor onder laptops geen slecht idee.
http://www.wallabie.be/?page=info&id=12814

10 10 2008
Tjoff

‘k Heb vroeger gelijkaardige problemen gehad met m’n gewone pc.
Was zo onverstandig geweest om een Intel P4 Prescott te kopen, beter bekend als “the flame”. Temperaturen schommelden vaak tussen de 80 en 90 graden.

Na installatie van een Zalman roos (maakt weinig geluid) en nog een extra ventilator om warme lucht naar buiten te blazen, lukte het om de temperatuur tussen de 70 en 80 graden te houden bij zware activiteit.

Bij een laptop is het al moeilijker om extra koeling te installeren. Maar misschien kunnen thermal paste of thermal cooling pads een oplossing bieden.

10 10 2008
elke

Ik ken er niks van, van die temperaturen, maar als je zo’n warm ding op je schoot moet houden (‘t is toch nog altijd een ‘lap’top) lijkt me dat toch niet zo aangenaam.

10 10 2008
vandepotgerukte

Het hangt ook af van uw surfgedrag, bij bepaalde content loopt het ding heter.

Was getekend

10 10 2008
C-life

Heeft ook zijn voordelen, ge kunt er een eitje opbakken!

10 10 2008
Tom

In onze opleiding werd ons ooit beloofd dat we een programmaatje zouden maken waarmee we een bepaald type processor konden in brand laten schieten…

Helaas werd die belofte nooit ingelost, waardoor nu (een 7-tal jaar later) mijn destructieve kant nog steeds niet gevoed is. Linke boel stilaan… :) Als remedie geef ik filmtickets en andere spullen weg :)

groet,
Tom

10 10 2008
Maxie

ik heb net hetzelfde voor met mijne packard broll! een beetje te lang aan en het beestie valt gewoon uit

10 10 2008
ysabje

ik heb een computer gehad die het me vertelde: die zei dan dat hij het te heet kreeg en dan zette hij zichzelf uit…

11 10 2008
Cijferkes

http://www.coolitsystems.com/

voor ‘t geval ge zinnes waart om uwe laptop in de frigo te steken :-D

11 10 2008
Maarten

ik weet een tip! pak een stofzuiger, zet er de nauwste kop op en zuig maar eens op volle kracht het stof uit je ventilator. Het zal deugd doen! En ja, op harde ondergrond zetten, en niks voor de ventilator zetten, en een paar processen afsluiten en niet teveel dingen tegelijk doen want het arme ding kan het blijkbaar niet aan.

Ik heb ook zo’n programmaatje geïnstalleerd afgelopen lente (toen het warmer was dan in de zomer) en dat wees 60 graden aan. Mijn laptop is brol.

12 10 2008
treiner

en dan nog eens de opwarming van de aarde

12 10 2008
martijn

thx voor de tip van het programma
bij mij loopt de Core 0 tot 18°C en de Core 1 tot 20°C
Misschien wel onderkoeld ?

13 10 2008
Linn

@ Iedereen: Bedankt voor de tips.

@ C-life: Hmm, spiegeleitjes. Mjammie.

@ Treiner: Daar zeg je zoiets.

@ Martijn: Onze computers zouden beter wat van elkaar hebben.

15 10 2008
fotomart

Zat hij boven zijn theewater?

16 10 2008
tomadde

Vorig jaar zelfde voorgehad met mijn desktop. Toen gewoon nieuw ventilatiesysteem gestoken, maar hoe dat bij een laptop zit zou ik begod niet weten.

Ik heb wel ooit zo’n ventilator-matje gezien met USB aansluiting waarmee je je laptop handig op je schoot kan zetten, en hij tegelijk ook uw machien koelt.

Blijkbaar zijn verbrande billen geen uitzondering bij laptop-gebruikers.

3 12 2012
Trebi

Ik heb een game laptop Intel i5. Quad Core 6 gb ram 3gb grafisch als deze gewoon bolt is die al 40-50 graden bij gamen 50-60 graden maar om zeker te zijn bestel ik mij een laptop koeler 35€ voor zo een ding en het koelt tot 15 graden af dus zo zou ik jou er ook eentje aanraden en idd laten uitspuiten want ik had de mijne 3 maanden en dat moest al gebeuren En nog veel suc6

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

